Article
0 comment

Ben jij wel een echte ondernemer?

Wat zie jij voor je als je aan een ondernemer denkt? Zie jij iemand zoals jij? Een vrouw met een passie voor wat ze doet, die soms worstelt met zichtbaarheid, maar als ze mensen treft die op haar golflengte zitten uren kan praten over wat ze doet en voor wie en waarom? Of zie jij een extravertere versie van jezelf, die als een speer gaat, overal contacten legt, een stroom van klanten voor haar digitale voordeur in de rij heeft staan en haar omzet maand na maand verdubbelt (of meer)?

Regelmatig hoor en lees ik van vrouwen die zich afvragen of ze het allemaal wel goed doen, of ze wel een echte ondernemer zijn. Een poosje terug werd ik door een kennis op een artikel gewezen en ze vroeg of ik dit herkende (het artikel lees je HIER).

Ik las het en zei: “Ja, dat herken ik inderdaad wel. Ik ben ook geen echte ondernemer.”
En een split second later dacht ik, wat belachelijk eigenlijk, waarom zou ik dan geen echte ondernemer zijn? Omdat ik niet in het plaatje pas wat ik daarvan stiekem toch wel in mijn hoofd heb?

Welk beeld heb jij bij een geslaagde ondernemer?

Dat plaatje waar ik jaren terug mee begon? Dat plaatje waarin ik tussen de formeel geklede mannen en vrouwen moest gaan pitchen en visitekaartjes uitdelen tijdens (al dan niet massale) netwerkbijeenkomsten? Dat plaatje waarin ik grootse financiële doelen moest gaan stellen en het liefst zo snel mogelijk naar een ton omzet moest gaan (en in datzelfde plaatje ben ik op een gegeven moment klem komen te zitten)? Dat plaatje van online ondernemen, stappenplannen en systemen en zoveel mogelijk schaalbaarheid?

En let op, dat was dus MIJN plaatje, he? Misschien ziet jouw plaatje er wel heel anders uit. Maar dit was wel mijn uitgangspunt toen ik ruim vier jaar geleden vanuit het vertalen de overstap probeerde te maken naar coaching. En in dat plaatje kwam ik er natuurlijk niet per se goed af 🙂

Maar wie bepaalt dat eigenlijk?

Is het plaatje wat ik hierboven schets wel realistisch of zijn er gewoon ondernemers in allerlei soorten en maten? En is het een dan eigenlijk beter dan het anders, of niet?

Ik dacht, laat ik het eens even opzoeken.

De Van Dale zegt het volgende:
Een ondernemer is iemand die een bedrijf voor eigen rekening uitoefent.

Bij de Kamer van Koophandel stuitte ik op de volgende punten:

  1. Je levert goederen en/of diensten.
  2. Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor.
  3. Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer (als je fietsen opknapt om aan familie en vrienden te verkopen, ben je bijvoorbeeld geen ondernemer).

En? Ben jij een echte ondernemer?

Ik denk het dus wel, he?! We zetten niet voor niets de stap naar de Kamer van Koophandel om ons in te schrijven als onderneming. We willen geld verdienen met wat we het liefst doen, en waar we gewoon simpelweg heel goed in zijn.

Hoe kan het dan dat we toch soms zo aan onszelf kunnen twijfelen en dan al gauw in de gedachte “Ik ben ook geen echte ondernemer” schieten?

Dat zit hem vaak in het feit dat we onszelf gaan vergelijken met anderen, mensen die we misschien als een toonbeeld van succesvol ondernemerschap zien. Mensen aan wie we ons spiegelen, mensen die ogenschijnlijk met het grootste gemak door het ondernemerschap lijken te rollen met bewezen stappenplannen en systemen en torenhoge omzetten.

En ja, misschien is dat in principe wel voor iedereen weggelegd, maar ik vraag me oprecht af of we dat allemaal wel moeten willen.

Natuurlijk, de lusten van een hoge omzet en de levensstijl die je je dan kunt veroorloven, zijn best aanlokkelijk. Maar vergeet niet dat er ook een enorme ambitie, kracht, doorzettingsvermogen, inzet en nog heel veel meer voor nodig is.

En die ambitie om heel veel geld te verdienen mis ik gewoon. Of nou ja, ik heb hem niet – missen doe ik het niet. Ja, natuurlijk wil ik geld verdienen en wil ik lekker kunnen leven, maar het is niet mijn verlangen om tonnen te gaan verdienen. En de manier waarop ik het liefst werk is ook niet geschikt voor grote schaalbaarheid. Ik werk het liefst 1 op 1 of in kleine groepjes, met veel ruimte voor persoonlijke aandacht, verbinding en zoveel mogelijk maatwerk – omdat ieder zijn eigen, unieke pad te ontdekken en vormen heeft.

Tijd voor een persoonlijke definitie van ondernemerschap

Dus laten we nou gewoon het “bedrieglijke beeld” van een ondernemer even loslaten en alleen even uitgaan van onszelf. Hoe zie jij het ondernemerschap?

Dat je ondernemer bent, staat buiten kijf, daar hoeven we niet meer aan te twijfelen.

Maar hoe wil je je bedrijf inrichten? Hoeveel wil je werken? Hoe wil jij je dagen vullen? Wat drijft jou in je ondernemerschap? En wanneer is jouw bedrijf voor jou een succes? En zo heb ik nog veel meer vragen voor je. Maar ze komen eigenlijk allemaal op hetzelfde neer:

WAT WIL JIJ?

P.s. Op 15 april gaat mijn spiksplinternieuwe training “Your Business, Your Way” van start. Een online training van 4 weken waarin ik jou ga helpen JOUW eigen invulling te geven aan het ondernemerschap. Een basis van waaruit jij veel makkelijker vol energie en plezier jouw eigen unieke (ondernemers)pad kunt gaan lopen (in mijn geval het bospaadje in plaats van de snelweg). Vol vertrouwen doen wat je het allerliefst doet op de manier die het best bij jou past.
Wil je meer weten? Kijk dan HIER

Geef een reactie

Required fields are marked *.


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.