Article
0 comment

Kan jij de spagaat al (deel 2)

Kan jij de spagaat al?

En? Heb je na deel 1 van dit blogartikel al in kaart gebracht wat jouw energiegevers en jou energievreters zijn? Mocht je het hebben gemist, hier kun je het eerste deel van Kan jij de spagaat al? lezen.

Toen ik alles wat ik deed voor het eerst zo ging bekijken, werkte dat voor mij heel verhelderend. Natuurlijk wist ik wel dat sommige dingen me heel veel energie kosten, maar ik was me er niet zo van bewust dat het evenwicht vaak zoek was.

Sinds ik daar meer rekening mee houd, lukt het me veel beter om mijn energieniveau op peil te houden EN om meer aanwezig te zijn bij alles wat ik doe. Als ik thuis ben, ben ik thuis en ben ik niet in gedachten nog bezig met alles wat ik nog voor mijn werk moet doen.

En nee, ik ben geen heilige – ook bij mij gaat het echt nog wel eens mis. Maar het valt me wel eerder op en ik kan makkelijker corrigeren.

Nu je inzicht hebt in wat jouw energievreters en energiegevers zijn, kunnen we door met tip twee en drie.

Tip 2 - zorg voor overzicht

Zorg er altijd voor dat je het overzicht bewaart, zodat je goed weet wat je in een week aan afspraken hebt staan (zowel voor je werk als privé) en ook weet welke dingen je graag wilt doen. Met dat overzicht kun je je week vervolgens goed inplannen, om ook weer de balans tussen dingen die energie vreten en dingen die energie geven goed te houden.

Op het moment dat ik het overzicht kwijt ben, ben ik bijvoorbeeld geneigd om te gaan lanterfanten of allerlei dingen te doen die op dat moment eigenlijk niet echt nodig zijn. Vervolgens overkomen mijn afspraken me en de dingen die ik eigenlijk had moeten doen, en hoppa terug is de chaos in mijn leven (want dat werkt ook absoluut door in mijn privéleven). Enter spagaat.

Wat ik trouwens fijn vind om het overzicht te bewaren is mijn post-itsysteem. Elke vrijdag las ik aan het eind van de dag een uurtje in om de nieuwe week in kaart te brengen.

Eerst schrijf ik op welke afspraken ik heb (roze) en welke deadlines ik heb (oranje).

Vervolgens kijk ik hoeveel tijd ik daar aan kwijt ben en hoeveel tijd er dan per dag over is.

Dan plan ik daaromheen mijn andere taken op (geel).

En dan volgt gedurende de week het leukste, dan kan ik als iets af is de post-its weghalen en weggooien.

Deze methode is ook onderdeel van de Routeplanner, ik heb er al heel wat mensen mee aangestoken.

Tip 3 - blijf dicht bij jezelf

Laat je niet gek maken. Het is zo makkelijk om ons te laten verleiden mee te gaan in de drukte en de verwachtingen van anderen. Ik ben er een ster in om mezelf verwachtingen op te leggen – onder het mom dat een ander dat van mij zou verwachten.

Blijf ook in de drukte goed voelen wat er voor jou toe doet. Ben je bijvoorbeeld moe en voel je een enorme behoefte om thuis te blijven terwijl je eigenlijk ’s avonds nog weg moet, ga dan bij jezelf na hoe belangrijk die afspraak voor je is en of je hem ook kunt verzetten of afzeggen.

Het is belangrijk om onszelf hoger op de prioriteitenlijst te zetten, zeker ook als we kinderen hebben. Om goed voor hen te kunnen zorgen, moeten we ook goed voor onszelf zorgen en dat is iets wat we maar al te vaak vergeten.

Grenzen stellen en bewaken is niet alleen voor ons belangrijk, we geven er onze kinderen ook het goede voorbeeld mee. Laten we hen ook laten zien dat we onszelf belangrijk vinden en dat wij ook grenzen hebben.

Ik hoop dat ik je met deze tips heb geholpen om de spagaat wat beter op afstand te houden. Niemand vindt het fijn om zich overweldigd, overvraagd en overspoeld te voelen.

Laat je me hieronder weten hoe jij de tips gaat gebruiken? En als je nog extra tips hebt, die zijn altijd welkom!

Geef een reactie

Required fields are marked *.


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.