Article
0 comment

Uit je dip tips

Wat te doen bij een plotseling opkomende dip

Soms overvalt het me zo ineens, een dip. Of het nou een dip in energie is of een dip in focus of een dip in creativiteit, het lijkt altijd zomaar vanuit het niets op te duiken. Maar is dit wel zo? En veel belangrijker natuurlijk, hoe ga je ermee om? Onderga je het, verzet je je ertegen of zoek je de gulden middenweg?

Algehele malaise

Afgelopen week was het bij mij weer eens zover. Het was herfstvakantie en vakanties zijn voor mij qua werk altijd een beetje lastig. Mijn man (die docent is) en mijn kinderen zijn alle drie vrij en ik probeer wat tussen de bedrijven door te werken.

Maandag ging het nog goed, dinsdagochtend ook (’s middags had ik een begrafenis en dat hakte er best wel in), woensdagochtend ging ook nog wel, maar woensdagmiddag gebeurde het zomaar ineens weer. Ik was ineens heel moe, kreeg last van m’n keel en had ineens enorme spierpijn in mijn bovenbenen. Donderdag wel nog met ons gezin gezellig een dag naar Rotterdam geweest, maar qua werk ging het ineens even niet meer. M’n stem dacht er het zijne van en besloot dat het ook tijd was om vakantie te nemen, er kwam niet veel meer uit dan wat gefluister.

Wie niet luisteren wil, moet maar voelen

Dat is hoe het deze week een beetje bij me overkwam. Op het moment dat ik merk dat ik minder goed in mijn vel raak, duik ik toch naar binnen om te kijken waar het is begonnen. Of ik misschien signalen van mijn lijf over het hoofd heb gezien.

En dit keer, kwam ik net als vele andere keren, toch tot de conclusie dat dat inderdaad het geval was. Het vervelende is dat die signalen vaak heel subtiel beginnen – een korte dip in creativiteit, vermoeidheid die me ineens zo af en toe overvalt, prikkelbaarheid, veel in mijn hoofd zitten, het opduiken van oude negatieve gedachtepatronen en meestal pik ik het pas echt goed op als de verkoudheid toeslaat. En mijn wegvallende stem was nu een mooi signaal voor mezelf dat het tijd was om stil te worden en goed te luisteren naar mijn lijf en wat het universum me te vertellen had.

En zo zie je maar weer dat ondanks dat ik zelf heel goed weet wat ik kan en moet doen om mijn energieniveau gelijkmatig in balans te houden, ik toch regelmatig weer in mijn eigen valkuil trap.

Gelukkig lukt het me over het algemeen goed om het redelijk snel weer om te keren. Hieronder vind je drie tips die mij helpen om mijn dips te overwinnen. Hopelijk heb je er wat aan en mocht jij zelf nog leuke tips hebben, dan hoor ik dat uiteraard ook heel graag!

Tip 1 - alleentijd inplannen

Mijn dips ontstaan vaak doordat ik te veel door dender. Er spelen dan zoveel gave ideeën rond in mijn hoofd en daarbij horen zoveel dingen die ik dan nog wil doen, dat ik maar hol en hol zonder de tijd te nemen om tot rust te komen. Vaak merk ik ook dat ik in gezelschap van andere prikkelbaarder ben, omdat ik hun prikkels er niet bij kan hebben. Als ik dat merk, weet ik dat het tijd is om even lekker de rust op te zoeken. Ik doe dat door bijvoorbeeld lekker in bad te gaan, even alleen ergens naartoe te gaan, lekker op een stil plekje te gaan zitten lezen, enzovoorts. Dit soort momentjes vergeet ik nog wel eens te pakken en na verloop van tijd breekt me dat dan toch op.

Tip 2 - een frisse neus halen

Op momenten dat ik druk ben met werk en met alle plannen in mijn hoofd, is naar buiten gaan het eerste wat er bij inschiet. Niet gezond, ik weet het, maar ik wil dan zoveel doen dat ik naar buiten gaan haast zonde van mijn tijd vind. Dat is voor mij dus echt een voornemen nu om weer meer naar buiten te gaan. De herfst is daar wat mij betreft ook een geweldig seizoen voor – de prachtige verkleurende bladeren, de mooie paddenstoelen die je nu overal weer ziet, de koele lucht met alle heerlijke herfstgeuren (ik ben heel gevoelig voor geuren en kan echt heel blij worden van de geur van natte bladeren, bijvoorbeeld), het zonnetje dat toch nog behoorlijk veel kracht heeft en herfstwind die je hoofd zo lekker leeg kan maken. Dus hup, stevige schoenen en je jas aan en lekker op stap!

Tip 3 - mediteren

Of ik me nu alleen maar op m’n ademhaling focus, in stilte met gesloten ogen aan het dromen ben of de mooiste dingen visualiseer, ik merk telkens weer dat mediteren voor mij de ultieme ontspanning is. Tot mijn grote ongenoegen moet ik toegeven dat ik ondanks die wetenschap toch ook daar weer te weinig tijd voor vrijmaak. Wanneer ik ga mediteren, wordt na een klein poosje mijn lijf zwaarder, ga ik vreselijk gapen en voel ik me helemaal ontspannen worden. En het is echt niet zo dat ik dan ik weet niet hoe lang ga zitten hoor, het kan ook gewoon een minuut of vijf zijn. En soms mediteer ik in stilte en andere keren mediteer ik op muziek. Net waar ik op dat moment zin in heb.

Bonustip - gezonde voeding

In drukke tijden merk ik meestal dat mijn gezonde manier van eten weer een flinke knauw oploopt. Ik eet zoveel mogelijk glutenvrij en ik probeer weinig suiker te eten omdat mijn darmen daar blijer van worden (en ik dus ook). Als ik het druk heb, merk ik dat veel te makkelijk weer teruggrijp op comfortfood (lees onder andere chocola en koekjes) en pakjes en zakjes. En dat terwijl ik heel goed het verschil heb ervaren. Zo had ik bijvoorbeeld ineens geen enorme energiedip meer na de lunch, waardoor ik ook ’s middags gewoon gefocust aan het werk was en lekker productief bleef.

Om 2017 goed te beginnen en echt werk te maken van een gezonde en energie gevende levensstijl ga ik daarom in januari meedoen aan het nieuwe programma van mijn ondernemersvriendin,
Voedings- en vitaliteitscoach Cynthia van den Berg:
Het Kompas voor een gezond & stralend leven.

In 7 stappen helpt ze vrouwelijke ondernemers met eenvoudige en gezonde voedingsadviezen naar een gezond en vitaal leven, zodat zij thuis en in hun werk weer kunnen stralen en minder stress ervaren.

Misschien is het ook wel wat voor jou?!
Kijk daarom snel op haar website!

En nu, nu ga ik heel hard mijn best doen om mezelf ook weer wat beter aan mijn eigen tips te houden, zodat mijn dip snel weer over is en ik weer actief en geïnspireerd aan de slag kan om mooie dingen te bedenken en uit te werken voor jullie. Ik heb er zin in!

Heb jij nog leuke uit je dip tips? Ik hoor ze heel graag!!

Download mijn gratis e-book

Energiemanagement voor introverte ondernemers

In drie stappen help ik je meer grip te krijgen op je energie.
Meer balans tussen energievreters & energiegevers om zo af te rekenen met op de loer liggende energieburn-out.

Laat hiernaast je gegevens achter om het e-book te kunnen downloaden!

 

Energiemanagement voor introverte ondernemers

Geef een reactie

Required fields are marked *.


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.